tirsdag 20. november 2007

Det går strålende.

Da har jeg endelig begynt med strålinga. Jeg skal ha 25 vanlige behandlinger og 8 "andre". De har ikke bestemt seg hva slags stråleterapi jeg skal få på de siste 8 behandlingene. Jeg visste ikke engang at det var fler typer jeg. Grunnen til at jeg får mer enn 25 behandlinger er fordi jeg er så ung. Det var ikke verre enn det, takk og pris.

Jeg har fått ordnet meg timer tidlig på dagen slik at jeg ikke går glipp av noen forelesninger. Men jeg angrer litt nå. Det er nemlig ikke mange dagene jeg skal være på skolen fram til jul. For å se positivt på det så kommer jeg meg i hvertfall tidlig opp og får litt ut av dagen.

Selve strålingen er veldig fort gjort. De stiller inn benken og apparatet, noe som ikke tar tid i det hele tatt. De har tegnet streker på overkroppen min og bruker "laserlys" som kontrollpunkter mot strekene. Selve strålingen tar i underkant av to-tre minutter. Så er det på med klærne og ut for å møte hverdagen.

Av mulige bivirkninger, så kan jeg bli sår i huden og flasse av på området som er strålet. Dette er noe jeg ikke kan forebygge. Noen bli sår andre ikke. Dette området må heller ikke soles på to år for pigmentet der virker ikke og jeg vil visst bli kjempebrun akkurat der. Det går visst aldri bort. Takk og lov for sunblock:)

En annen bivirkning av strålingen kan være at jeg blir litt trøtt og slapp. Men fordi jeg må være på sykehuset til kl 8 hver morgen kan jeg nesten garantere at jeg kommer til å bli trøtt. Jeg liker å være sent oppe og sove lenge om morgenen. Har dessuten vært så heldig at skolen ikke har begynt før kl 9. Og for et B-menneske som meg er en time på morgenen veldig mye. Ja ja, en gang må vel jeg bli voksen og.

Ellers så tipset sykepleieren min, May, meg om ast det kunne være lurt å bruke BH uten spiler samt at jeg burde ta det rolig på trening og kanskje ikke trene i det hele tatt. Da jeg spurte hva stråleterapeutene mente om dette, sa de at det visste jeg best selv. Det er ingen fasit og jeg må selv kjenne etter hva jeg tåler. Så hvis jeg ikke ødela meg helt på håndballcupen som var i helgen, kan jeg trene og spille kamper ut sesongen:)

Ingen kommentarer: